Criminaliteit, papiaments deel 1 en zatamaran! - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Anouk Burgel - WaarBenJij.nu Criminaliteit, papiaments deel 1 en zatamaran! - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Anouk Burgel - WaarBenJij.nu

Criminaliteit, papiaments deel 1 en zatamaran!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

16 Augustus 2014 | Aruba, Paradera

Na ruim een maand hier weer een update vanuit het altijd zonnige Aruba.
Afgelopen week hebben wij zelf mogen ondervinden dat men ook in Aruba niet vies is van een beetje criminaliteit. Op een zaterdagavond na een van onze gezellige strandsessies met veel drank en pizza besloten we rond een uurtje of 3 nog even naar een lokale discotheek te gaan. Een collega van mij kende nog wel een leuke tent, dus wij in de auto en hop naar The Mill. Het enige wat leuk was aan The Mill was de muziek. We probeerden namelijk binnen te komen en wij vrouwen werden zonder problemen binnen gelaten, maar Dre werd tegengehouden en moest entree betalen. Om ons heen stroomden de Arubanen (zowel mannen als vrouwen) naar binnen maar Dre werd gewoon kei hard gediscrimineerd. Toen hij om een verklaring vroeg van de uitsmijter zei die gewoon doodleuk dat al die Arubaanse mannen DJ waren. Juist... Gabrielle en ik wilden toch even een binnen een rondje lopen maar we waren nog geen tien seconden binnen of er ontstond een vechtpartij tussen vrouwen recht voor onze neus dus we wisten niet hoe snel we weer buiten moesten komen. Ook de vechtende vrouwen werden de tent uitgezet. Nu is het zo dat Aruba bestaat uit ongeveer 5 grote families, namelijk Tromp, Boekhoudt, Croes, Ras en Rasmijn. Een vechtpartij tussen twee personen loopt dan al snel uit op een vechtpartij tussen twee families en gaat dan ineens tussen 50 man. We besloten toen dat het wel tijd werd om naar huis te gaan want de sfeer was 3 graden onder nul en voor Aruba is dat erg koud. Magda, een collega zaalarts, reed met ons mee. We stapten in de auto en Magda vroeg op een droge manier waarom wij in hemelsnaam een grote steen op de achterbank hadden. Dre en ik keken elkaar vreemd aan: huh een steen?! Toen we allerlei kleine glinsterende stukjes op de achterbank en grond zagen met twee open portemonnees begon het kwartje te vallen. De steen was gebruikt om een ruitje in te gooien en vervolgens zijn onze portemonnees (die we in het dashboardkastje hadden achtergelaten) leeggehaald. Wat een geluk bij ongeluk was het dan ook dat de politie al in grote getale aanwezig was. Nadat de vechtersbazen waren gekalmeerd konden ze mooi de schade aan onze auto opnemen. Alle gegevens werden genoteerd en maandag zouden we gebeld worden om naar het bureau te komen om het proces verbaal te ondertekenen. We wachten nog steeds op het telefoontje...

Gelukkig is Aruba one happy island en gebeuren er ook nog leuke dingen. Inmiddels hebben Dre en ik ons certificaat voor level 1 salsa behaald en zijn we gestart met level 2. De lessen zijn erg leuk, we hebben een leuke groep en een hele leuke leraar die met veel humor lesgeeft. Terug in Nederland zullen wij vast een keer een poging wagen om onze danskunsten te vertonen.
Ik heb inmiddels ook deel 1 van mijn Papiaments cursus afgerond met een 9,9! Had er ook echt heel hard mijn best voor gedaan. Lezen en schrijven gaat inmiddels al redelijk, spreken is toch nog wel lastig. Daar moet ik nog even op oefenen.
In het ziekenhuis gaat alles ook zijn gangetje. Gelukkig hoef ik nog maar 1 week op interne geneeskunde. Mijn collega's bellen mij ondertussen op met internistische vragen over bloedgasjes, kalium corrigeren, diabeten instellen op insuline enz. Voor mijn geneeskundecollega's uit Utrecht moet dit wel hilarisch zijn aangezien ik altijd enige aversie tegen interne geneeskunde heb gehad :P
Vanaf 24 september begint mijn eerste dienstmaand. Ik doe dan 9 avonddiensten en 10 nachtdiensten in 28 dagen, ook in de weekenden. Je bent dan de enige arts in het ziekenhuis verantwoordelijk voor 6 afdelingen met gemiddeld 25 patiënten per afdeling. Ook heb je een rol in het reanimatieteam. Ik vind het stiekem best wel spannend maar het gaat vast goed komen. Nu nog even genieten van het laatste vrije weekend voor de komende tijd. We gaan vandaag met een groep van +/- 40 man varen op een catamaran. Onbeperkte alcoholische versnaperingen zijn bij de prijs inbegrepen waardoor het ook wel gekscherend de zatamaran wordt genoemd. Het begint om 4 uur 's middags in de volle zon dus iedereen is waarschijnlijk vroeg dronken vandaag. Als de zon onder is wordt om een uurtje of 7 het feest voortgezet in de Bugaloe waar iedereen zijn gouden keeltje kan laten horen tijdens de karaoke.
Verder gaan we dit weekend weer een strand bezoeken waar we nog niet zijn geweest. Elk weekend een ander strand om de variatie er een beetje in te houden :) Aruba is nu eenmaal niet zo groot. Er zijn maar drie degelijke supermarkten op het hele eiland. Verder is het eiland overspoeld met Chinese supermarktjes waar het altijd ruikt alsof ze hun dode huisdieren onder het beton hebben begraven. Wij komen daar dan ook liever niet maar de lokale bevolking vindt het geen enkel probleem om daar hun dagelijkse boodschappen te halen. Dat de vliegen op het vlees zitten maakt ze hier niet zoveel uit. Helaas zijn de supermarkten wel erg duur. Alles moet worden geïmporteerd. Vooral zuivel, groenten en fruit is erg duur. Vlees daarentegen weer niet dus de barbecue wordt hier vaak gebruikt. Ook verzorgingsproducten zijn hier veel duurder dan in Nederland. Maar ons hele uitgavepatroon is wel wat anders dan in Nederland.
Het kwik begint hier inmiddels aardig op te lopen. Het nu bijna 11 uur en zo'n 30 graden. Tijd voor een duik in het zwembad!

Liefs,
Anouk en Dre

• 27 Augustus 2014 - 12:46

Larissa:

Tjoh wat een leuk verhaal weer! Eind volgende week skypen we ok?!

• 29 Augustus 2014 - 13:25

Marjolijn:

Hallo Anouk en Dre.

Wat een verhalen. Jullie maken daar echt van alles mee. Het lijkt wel één grote vakantie, ondanks het feit dat er ook gewerkt moet worden. Ik kijk uit naar jullie volgende verhaal. Liefs en de groetjes van ons.
    P.S. We houden de vluchten in de gaten.